FIAT 500 WORLD WIDE MEETING 2021

Italian Fiat 500 Club järjesti vuotuisen tapahtumansa tänä vuonna maailmanlaajuisesti. Osallistujia oli kahdestakymmenestä maasta yli 3400 osanottajaa. Suomen tapahtuma järjestettiin Espoon Automuseolla 3.7.2021.
500 World Wide Meeting Finland y4
Paikalle saapui kaikkien yllätykseksi 26 Fiat 500-malliin liittyvää autoa ja muutamia uudempikin. Esitellään tässä kaikki mukana olleet autot. Autojen tarkemmat tiedot ovat omasta tietokannastani, jonka kokoamisen olen aloittanut jo vuonna 1985.

Olimme suorassa videoyhteydessä Italian 500 kerhoon viiden minuutin ajan, selostajana toimi Juha Luodeslampi, joka oli saapunut paikalle omalla 1958 mallisella 500 Nuovalla. Video on nähtävissä tuolta ja Suomen osuus alkaa kohdasta 54 minuuttia: Seconda Giornata "1° FIAT 500 World Wide Meeting" 1 - YouTube


500 World Wide Meeting Finland y1


Fiat 500 Nuovan ensiesittely oli 4.7.1957. Auto tuli markkinoille kaksi vuotta Fiat 600:n jälkeen ja tavoitteena oli tätä vielä pienempi auto, mikä jatkaisi vanhan vuonna 1936 esitellyn Fiat 500:n eli Topolinon "pyöränjälkiä". Ensimmäisissä malleissa ei ollut lainkaan takaistuinta Topolinon tapaan, ainoastaan kankaalla päällystetty tavaratila. Nämä autot rekisteröitiin Suomessa kolmelle henkilölle, eli taakse vain yksi. Mallinimenä käytettiin Cabrio-Limo, joka oli oli käytössä jo ennen sotia korirakenteelle, jossa auton kyljet olivat peltiä ja katto oli kangasta. Viissatasessa myös takaikkuna oli kattokankaassa. Bensatankki oli matala tavaratilan pohjassa. Näitä rekisteröintiin 110 autoa vuosina 1958-1960, joista alle kymmenen oli vuonna 1960 vaihtoehtona olevalla lyhyemmällä kangaskatolla. Ensimmäistä mallisarjaa tehtiin 181037 autoa lokakuuhun 1960.


500 World Wide Meeting Finland 500N UGJ-64



Fiat 500 Nuova 110-025xxx valmistettu 1957 ja rekisteröity tammikuussa 1958.
Omistajat Hauhia ja Kallioniemi Porvoosta.

























500 World Wide Meeting Finland 500N CCT-79





Fiat 500 Cabrio-Limo 110-031xxx valmistettu ja rekisteröity 1958. Omistaja Juha Luodeslampi Espoosta.


















500 World Wide Meeting Finland 500N BT-561






Fiat 500 Cabrio-Limo 110-032xxx, valmistettu ja rekisteröity 1958. Omistaja Jukka Pesonen Järvenpää.
Autolla on ajettu Jyväsklän Suurajot vuonna 1959 lähtönumerolla 1
.















500 Wordl Wide Meeting Finland y2



Fiat 500 D mallissa
moottorin tilavuutta on kasvatettu 479 kuutiosta 499 cm3. Tehoa on 17 hv. Sisällä on kunnollinen takaistuin, jonka selkänoja laskeutuu alas tavarankuljetusta varten. Autossa on yhä kappariovet ja kankainen kattoluukku on lyhyt. Takaosa katosta on pultattu kiinni auton koriin. Näin ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia ulkopelteihin. Bensatankki oli kuution mallinen  tavaratilassa kuljettajan edessä. Tupakoitsijaa muistettiin lisäämällä 1962 tuhkakuppi keskelle kojelautaa. 500 D mallia tehtiin vuosina 1960-65 alustanumerosta 182.000 numeroon 822.520 eli 640521 autoa. Suomeen näitä tuotiin ja rekisteröitiin 154 autoa, yleisin vuosimalli oli 1963. Ostoinnokkuus ei ole ollut kova, koska 1962 tehtyjä autoja rekisteröitiin vielä 1964.






Fiat 500 Wordl Wide Meeting Finland 500D CXT-60








Fiat 500 D 110-372xxx, valmistettu 1962 ja rekisteröity Turkuun 26.11.62 rekisterillä TEA-26. Omistaja Pia Alitalo Helsinki.














Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D YKS-3








Fiat 500 D 110-373xxx, valmistettu 1962 ja rekisteröity Riihimäelle 15.9.64 rekisterillä HOF-17. Omistaja Teemu Niemitalo Orimattilasta.













Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D IZ-637







Fiat 500 D 110-373xxx valmistunut 1962 ja rekisteröity 20.2.64 rekisterinumerolla UG-492. Omistaja Arto Miettinen ja auton maskotti on Ressu. Konetta on piristetty ja vaihdelaatikkoon on lisätty viides vaihde.





















Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D TJF-5





Fiat 500 D 110-439xxx valmistettu 1963 ja rekisteröity 3.8.63 Pomarkkuun samalla rekisterinumerolla. Omistaja Heli Ruoho Lempäälä.


















Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D HLB-75





Fiat 500 D 110-452xxx valmistunut  1963 ja rekisteröity 24.9.63 Janakkalaan samalla rekisterinumerolla. Omistaja Jukka Pentikäinen Tampere.




















Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D SYM-9


Fiat 500 D 110-518xxx valmistunut  1963 ja tuotu Suomeen Italian Maceratasta 1998. Omistaja Timo Lihavainen Espoosta. Kuten konetilasta näkyy, auto ei ole ihan vakio, ei muiltakaan ominaisuuksiltaan.

Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D SYM-9 kone




Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D NCO-16











Fiat 500 D 110-687xxx valmistunut 1964 ja rekisteröity Helsinkiin 27.6.1964 rekisterinumerolla BRN-92. Omistaja Harri Nordman Lahdesta.

















Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D BO-392


Fiat 500 D 110-374xxx valmistunut 1962 ja rekisteröity 2.4.1964 Helsinkiin samalla numerolla. Omistaja Matti Herlevi Helsingistä. Auto on toiminut autokouluautona.


Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500D pakoputki
Autossa on harvoin nähty kylmien alueiden lämmityslaite. Termostattikotelosta lähtevän lämmitysputken läpi kulkee pakoputken haara, jolloin pakokaasut tehostavat lämmityslaitteen lämpötilaa. Itselleni tämä on ensimmäinen kerta, kun näen tuon autossa paikallaan.






Malli 500 F
esiteltiin  Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1965. Suurimpana erona olivat edestä saranoidut ovet ja katto oli yhtenäistä peltiä, kuitenkin aina avattavalla kangaskatolla. Tuulilasia suurennettiin samaksi, mikä oli otettu käyttöön jo 1960 farmarikorisessa 500 Giardinierassa. Bensatankki oli pitkää mallia tavaratilan takareunassa.
Perusrakenne ja tekniikka oli samaa kuin D-mallissa, pikku parannuksia tosin tehtiin vuosien aikana. Vaikka teho pysyi yhä 17 hevosvoimassa, vaihtui nopeusmittarin suurin lukema 110:stä 120:een. Vuonna 1972 tuli rinnakkaismalli 500 L eli Lusso / Luxus, joka sai ulkonaiseksi tunnusmerkiksi lisäraudat puskureihin, hienostuneemman sisustuksen ja Fiat 850 mallista periintyvän neliskulmaisen mittariston. Nyt alkoi myynti sujua, kun F ja L mallia tehtiin vuoteen 1972 mennessä 2.442.936 autoa, suurin määrä 380.173 valmistui vuonna 1970. Vuonna 1971 valmistusta siirrettiin Torinosta myös muille tehtaille, Sisiliaan Terme  Imareseen, joiden valmistenumerot alkavat numerolla 5 ja Milanon Desioon Autobianchille, täällä valmistusnumero alkaa numerolla 6. Suomen maahantuontiin ei viissatanen enää näyttänyt kuuluvan, koska vain 13 autoa rekisteröitiin välillä 1966-75. Tätä puutetta on paikattu uustuonneilla, varmasti yli 50 autoa on tuotu muualta 2000-luvulla.

Viimeisin viissatanen oli malli 500 R, jota valmistettiin uuden Fiat 126 rinnalla vuodesta 1972-75. Siinä oli "kuristettuna" 126:n 594-kuutioinen moottori. Näitä on Suomessa minun tietojen mukaan 6 autoa. Koko henkilökorisen 500:n valmistusmäärä on yhden tiedon mukaan 3.432.226 autoa ja sen lisäksi 326.950 farmarikorista.
Fiat-tehtaan tietojen mukaan vuonna 2007, kun esiteltiin uusi 500 malli, oli Italiassa rekisterissä vielä 380.000 autoa ja arvioivat, että ulkomailla näitä olisi noin 20.000. Vaikka valmistus oli loppunut jo 30 vuotta sitten, oli noin 10% yhä hengissä ja liikenteessä!

Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500F ZNE-47


Fiat 500 F 110F-1035xxx valmistunut 1965 ja taitaa olla se toinen vuonna 1966 rekisteröity Fiat 500. Omistaja Markku Rajala Vantaa. Autossa on L-mallin lisäpuskurit.













Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500L MBX-69



Fiat 500 L 110F-2003xxx on valmistunut 1968 ja tuotu Napolista vuonna 2014. Omistajana Hannu Heikkinen Espoosta. Hienoa kokonaisuutta vahvistaa perävaunussa oleva Vespa.

Taustalla on World Wide Meetingin mainosplakaatti.










Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500L OUC-45




Fiat 500 L 110F-2004xxx valmistunut loppuvuonna 1968 ja rekisteröity Napoliin 30.6.69 ja Suomeen 4.3.2020. Omistajana Anu Liikanen Espoosta. Nyt keulamerkki on jo muuttunut pelkäksi FIAT-logoksi ilman viiksiä.








Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500F MAH-50


Fiat 500 F 110F-2918xxx valmistui loppuvuonna 1971 ja on yksi niistä neljästä, jotka rekisteröitiin vuonna 1972. Omistaja Antti Pohjolan-Pirhonen Espoosta.














Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500 Giardiniera


500 Giardiniera (500 G)
farmariautoa aloitettiin valmistaa syksyllä 1960. Valmistus siirtyi Autobianchille Desioon maaliskuussa 1968. Tällöin oli valmistunut 161131 autoa. Autobianchi jatkoi tämän korin tekemistä aina vuoteen 1977 ja loppulukemaksi tuli 326950  autoa. Suomeen Finla Oy tuotti näitä umpikylkisinä pakettiautoina Fiat 500 VAN vuonna 1961 noin sata autoa, tarkkaa lukua ei ole tiedossa. Lisäksi on tuotu muutamia farmarina, joiden tuntomerkkinä on liukulasit takasivuikkunoina, kun taas pakettiautoista muutetuissa on yhtenäinen takasivulasi. Tähän vielä poikkeus, viimeisimmissä Autobiancheissa on yhtenäinen  lasi.

 
Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500 VAN FH-634







Rovaniemeläisen Kari Pynnän Fiat 500 VAN 120-043xxx rekisteröitiin pakettiautoksi 21.9.61 ja katsastettiin muutoskatsastuksessa 3.10.61 henkilöautoksi. Tällöin sai asentaa takaistuimen (tilapäistä henkilökuljetusta varten hyv. istuimet kulj. paikan lisäksi 1+2:lle henkilölle) sekä puhkaista kyljet takasivulaseille (eihän kukaan halunnut silloin ajaa pakettiautolla, sen piti näyttää "kalliilta" henkilöautolta). Henkilöautojen tuontia varten piti anoa tuontilisenssi aina loppukesään 1962 saakka ja hintoihin kuului vuonna 1958 alkanut tilapäiseksi tarkoitettu  autovero. Numerot kyljessä tarkoittavat: kantavuus 360 kg, kokonaispaino 910 kg ja taka-akselin kantavuus 500 kg.







Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500G IF-45





Fiat 500 VAN 120-045xxx henkilöautoksi muutetussa muodossa yhtenäisellä takasivulasilla. Vertaa taaempaan alkuperäiseen farmarimalliin. Omistaja Tommi Helikari Vantaa.










Fiat 500 World Wide Meeting Finland 500G AHB-16



Fiat 500 Giardiniera 120-086xxx vuodelta 1963 oli aikanaan Valion omistuksessa, nyt omistaja on Tommi Hauhia.














Fiat 500 World Wide Meeting Autobianchi 500G KPK-461




Valmistajan mukaan tämän mallin nimi on Autobianchi 500 Giardiniera, valmistenumeron alku 120-276xxx. Omistaja on Claes Ehrnrooth Helsingistä ja auton lempinimi on "Claudia". Autobianchin erottaa erilaisesta keulamerkistä ja joistakin pikku yksityiskohdista.










Autobianchi
oli Fiatin tytäryhtiö, joka valmisti Fiatin tekniikaan perustuvia autoja omilla erilaisilla koreilla. Syksyllä 1957 esiteltiin Bianchina, joka perustui 500 Nuovan tekniikkaan, Samaan aikaan, kun Fiat kehitteli omaa farmaria Giardinieraa, valmisteli Autobianchi omaansa. Kori oli täysin erilainen, tunnusmerkkinä oli edestä saranoidut ovet ja takaovi oli saranoitu ylhäältä. Henkilökuljetukseen oli malli Autobianchi Panoramica 120B ja tavarakuljetukseen Furgoncino 264, jonka erona edelliseen oli korkeampi takaovi tavaratilaan. Näitä tuli Suomeen alkaen vuodesta 1962 henkilöautona nimellä Fiat-Autobianchi Panoramica Kombi 120B ja pakettiautona Fiat-Autobianchi 500-264 Kombi. Korpivaara Oy toi Saksasta näitä 142 kappaletta Neckarin nimellä vuosina 1964-66. Mallit olivat Panorama K-120B ja Panorama F-264.

Fiat 500 World Wide Meeting Finland Neckar SNV-5


Neckar Autobianchi Panorama F-264 omistaja Kari Korpelainen Hyvinkäältä toi autonsa lavakyydillä, koska entisöinti oli vielä kesken. Autobianchin omat farmarit ja pakettiautot eroavat koriltaan Fiatista selvästi.














Steyr-Puch valmisti Itävallassa omaa versiotaan Fiat 500 korista. Siinä oli kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen bokseri, erilaiset vaihteistot ja jarrut. Myös kattoluukullisten versioiden lisäksi oli saatavilla kovakattoinen versio ja katossa oli takana lippa, jonka avulla saatiin takaistuimelle lisää pääntilaa. Suomen Autoteollisuus Oy toi Steyr-Pucheja vuosina 1961-66 henkilökorisia yli 300 ja farmarikorisia lähes 200 autoa. Steyr-Puchia tehtiin 1957-1975 välisenä aikana noin 60.000 autoa suurimman osan jäädessä kotimarkkinoille.

Fiat 500 World Wide Meeting Finland Steyr-Puch VB-484


Steyr-Puch 500 DL vuodelta 1961omistajana Lahdesta Jan-Erik Laine. Tässä on kangaskaton sijasta kovakatto. Steyr-Puchissa on paljon pikku yksityiskohtia, jotka eroavat italialaisista Fiateista.

















Fiat 500 World Wide Meeting Finland Steyr-Puch MR-503



Steyr-Puch 500 DL omistajana Mikael Jokinen Porista. Kattorakenne on sama kuin 500 Nuovassa. Puchissa on erilaiset takavalot ja rekisterikilven valot ja myös erilaiset takaluukun jäähdytysrivoitus kuin Fiateissa.









Fiat 500 World Wide Meeting Finland Steyr-Puch MRB-86





Steyr-Puch 500 DL vuodelta 1962 omistajana Arto Bergström Masalasta. Tämä on myös kovakattoinen versio.









Fiat 500 World Wide Meeting Finland Steyr-Puch AZE-31



Ilkka Terttusen vuoden 1962 Steyr-Puch 650 T edustaa merkin isoa moottoria, jossa tilavuutta on 643 kuutiota. Vielä tehokkampia versioita olivat 650 TR ja 650 TR2, jollaisella puolalainen Sibieslaw Zasada voitti 1966 rallin Euroopan mestaruuden.












Fiat 126
oli viissatasen suora jälkeläinen, Kori muistutti samaan aikaan tullutta Fiat 127:aa, mutta tekniikka oli hieman muutettua  viissatasta. Koneen sylinteritilavuutta kasvatettiin 499:stä 594:ään kuutiooon ja teho nousi 17:sta 23:een hevosvoimaan. 126 tuli markkinoille 1972 Fiat 500R:n rinnalle ja Suomeen ensimmäiset autot tulivat syksyllä 1973. Kaikkiaan tuotiin vähän yli 1400 autoa vuoteen 1981 mennessä. Nyttemmin uudempia on tuotu Puolasta, jossa valmistusta jatkettiin vuoteen 2000 asti.

Fiat 500 World Wide Meeting Finland Fiat 126 HEC-584



Fiat 126 vuodelta 1975 tuli Porista saakka tänne Espooseen Minna Jokisen kuskaamana.














Fiat 500:seen perustuvia "koriräätäleiden" autoja on Suomessakin muutama, mutta tänne ilmautui vain tämän ihmeen, italialaislähtöisen, mutta nyt ranskalaisen Baldi Frog.

Fiat 500 World Wide Meeting Finland Baldi FRO-6
Baldi Frog perustuu alunperin Italiassa tehtynä Fiat 500 tekniikkaan, mutta tässä yksilössä on ranskalaisen Williamin asentama 123-kuutioinen yksisylinterinen kaksitahtimoottori. Näin sitä sai ajaa ilman ajokorttia. Pituus on vain 2,2 metriä. Omistaja on Harri  Hyvärinen.

  Fiat 500 World Wide Meeting Finland Baldi kilpi



















Fiat 500 World Wide Meeting Finland