Tapahtumakalenteri:

Kerholla ei ole vielä omia tapahtumia, joten tässä on Gruppo Fiatin (www.fiatforum.fi) ja Kääpiöautoyhdistyksen (www.kaapioautoyhdistys.fi) sekä jotain kansainvälisiä tapahtumia

Tulevat tapahtumat:

1.9.2018          GFF rompepäivät Hämeenkyrö.
18.8.2018 ?        Fiat 600 päivät johon on kutsuttu myös 500:set (ja kaikki takamoottoriset) Vaasan Automuseolla.   .
kesä 2018        GFF rata-ajopäivä   
21.7.2018        Bella Italia, italialaisten ajokkien kokoontuminen Tammelassa, sisään esittelyajokeilla 9-10.55. Tilaisuus päättyy 15.00.
6.-8.7.2018      Fiat 500 Club Italia - kokoontuminen Garlendassa.
29.6-1.7.2018 Ålands Rally (Kääpiöautoyhdistys)
16.6.2018        Gruppo Fiat Finlandia kokoontumisajo, kokoontuminen Himoksella klo 9.00.
       
9.6.2018         Yleinen museoautopäivä, tuo autosi muiden näkyville.
19.5.2018       Gruppo Fiat Varaosapäivät Asikkalassa.
5.-6.5.2018
    Lahdessa Classic Motor Show, mukana Gruppo Fiat Finlandia (GFF).




Menneet tapahtumat:

2017
2.9.2017         GFF rompepäivät Hämeenkyrö

19.8.2017          Fiat 600 päivät johon on kutsuttu myös 500:set (ja kaikki takamoottoriset) Vaasan Automuseolla.   .
13.8.2017       GFF rata-ajopäivä Ahvenisto 13-18   
22.7.2017       Bella Italia, italialaisten ajokkien kokoontuminen Tammelassa, sisään esittelyajokeilla 9-10.55. Tilaisuus päättyy 15.00.
7.-8.-9.7.2017 Fiat 500 Club Italia -  Fiat 500 60-vuotisjuhlakokoontuminen Garlendassa.
1.7.2017         Gruppo Fiat Finlandia kokoontumisajo, lähtö Puutossalmen lossilla 9-10 kohti mm. Valamon luostaria, päättyy Karvion kanavalle (ilm. mattisakari1951@gmail.com).
30.6-2.7.2017
Ålands Rally (Kääpiöautoyhdistys).          
10.6.2017      Yleinen museoautopäivä, tuo autosi muiden näkyville.
6.-7.5.2017
    Lahdessa Classic Motor Show, jossa kerholla oma osasto.
Kerho osallistui Lahden Classic Motor Show (CMS) näyttelyyn toukokuun 6.-7. päivänä 2017. Tervetuloa kaikki katsomaan ja tutustumaan. Tässä kuvia, katso!
Tällainen kerhon tiedote lähti järjestäjille (kuvat olivat liitteenä).
Fiat 500 Club Finlandia esittelee:
Tänä vuonna 2017 on Fiat 500:n 60. juhlavuosi. Fiat esitteli Nuova 500:n 4.7.1957, kaksi vuotta Fiat 600:n esittelyn jälkeen. Nimessä oleva sana Nuova (uusi) oli aiheellinen, koska pienimpänä Fiatina tuttu Topolino oli viralliselta nimeltään Fiat 500.
Pieni koko ja edullisuus (Italian hinta julkaisuhetkellä oli 490.000 liiraa kun 600:n hinta oli 621.000 liiraa) saavutettiin muun muassa korvaamalla nelisylinterinen vesijäähdytteinen kone kaksisylinterisellä ilmajäähdytteisellä.

Fiat 500N 1957 Hauhia Tommi Näyttelyssä on neljä Fiat 500 – autoa. Vanhin Nuova 500 on vuodelta 1957 (lähtöisin Ruotsista) ja sen tuntomerkkeinä on muun muassa pitkä kattokangas, mikä sisältää takaikkunan. Tämä on ensimmäisen puolen vuoden tuotantoa, koska sen ovissa ei ole alas laskettavaa ikkunaa. Suomeen tuli ensimmäiset 500:set vasta vuonna 1958, jolloin niitä rekisteröitiin 71 autoa.
Fiat 500D Niemitalo Teemu
Seuraavaa kehitysmallia edustaa 500 D, jossa kattoluukkua on pienennetty vain etuistuimien kohdalle. Mallissa on jo kunnon takaistuin ja sen selkänoja alas laskettuna saadaan iso tavaratila. Ovet ovat yhä saranoitu takareunasta – kaappariovet. Tämä auto on valmistettu vuonna 1962, mutta on ensirekisteröity Suomessa vasta 1964.

Keväällä 1965 tuli malli 500 F, jonka suurin muutos oli ovien saranointi etureunasta. Auto oli yhä sangen askeettinen. Eräät asiakkaat halusivat lisää hienouksia ja Fiat kuunteli heitä tuoden vuonna 1968 markkinoille 500 L (Lusso – Luxus) askeettisemman 500 F rinnalle. Lussossa oli kojelaudassa Fiat 850-mallin mittaristo, ovissa taskut ja paljon muuta pientä luksusta. Ulkoisesti L-malli eroaa F-mallista puskureihin lisätyistä pyöreistä lisäraudoista.
Fiat 500L ja Vespa Heikkinen HannuNäyttelyn kolmas Fiat on mallia 500 L vuodelta 1968. Tämä auto ei ole alkuperäinen Suomi-auto, vaan tuotu Italiasta 2014, kuten monet uusimmat Suomeen tuodut Fiat 500:set. Auton yhteydessä on omistaja rakentama, tyyliin sopiva, perävaunu Vespan kuljettamiseksi.

Näyttelyn neljäs Fiat 500 on farmarikorinen Fiat 500 Giardiniera vuodelta 1961. Näitä farmareita tehtiin vuodesta 1960 vuoteen 1977, kun taas henkilöautojen tuotanto päättyi jo vuonna 1975. Farmarissa säilyivät kaappariovet koko tämän mallin valmistamisen ajan ja siinä on 10 senttiä pidempi akseliväli, joka tuo lisää tilaa takaistuimelle ja tavaratilalle. Pystyyn sijoitettu henkilöauton moottori kaadettiin alas vaakasuoraan, jolloin moottori saatiin piilotettua tavaratilan alle. Italialaiset käyttävät tästä moottorista nimitystä sogliola = kampela.Fiat 500 Giardiniera 1961 Pynnä Kari
Kyseinen auto FH-634 rekisteröitiin nimellä Fiat 500 Van Turussa 21.9.1961 umpikylkisenä pakettiautona ja se muutoskatsastettiin henkilöautoksi jo 3.10.1961. Tällöin rekisteriotteeseen tuli teksti: ”Tilapäistä henkilökuljetusta varten hyv. istuimet kulj.paikan lisäksi 1+2:lle henkilölle”. Tällöin oli voimassa henkilöautojen tuontilisenssimääräys. Henkilöautojen tuontia varten piti hakea tuontilisenssi ja selvittää tuonnin vaatiman ulkomaan valuutan lähde. Niin sanottujen hyötyajoneuvojen tuontilisenssistä oli jo luovuttu vuonna 1958.  Samana vuonna astui voimaan väliaikainen henkilöautoja ja moottoripyöriä koskeva yhden vuoden kestävä vero. Koska vero kohdistui vain henkilöautoihin, jotkut huomasivat porsaanreiän, tuodaan maahan pakettiauto, ei tarvitse hakea tuontilisenssiä, eikä maksaa autoveroa ja muutetaan auto myöhemmin henkilöautoksi.

Fiat 500 jäi Suomessa isomman Fiat 600:n jalkoihin. Viissatasta tuotiin vuosina 1958–1975 vain 324 autoa. Normaaliovista, uudempaa mallia (500 F) ensirekisteröitiin meillä vain 13 autoa. Tätä mallia on tuotu ulkomailta useita kymmeniä ja arvoin, että rekisterissä on tänään noin 70-80 autoa, joista puolet on uustuontia.

Fiat 500 mallia on valmistettu noin 3,8 miljoonaa. Vaikka valmistus oli loppunut jo 40 vuotta sitten, on Italiassa vielä rekisterissä noin 400.000 viissatasta ja niitä arvioidaan olevan muualla maailmassa (mm. USA, Japani, Australia) noin 20.000 autoa.


2016
27.8.2016 Fiat 600 kokoontuminen Vaasassa
6.8.2016 AutoLounge Göteborg Ruotsi, yritys saada yli 500 kpl Fiat 500 autoa paraatiin (www.fiat500invasion.weebly.com)
6.8.2016 GFF kokoontumisajo = Päijänteen ajot Asikkalassa
23.7.2016 Bella Italia Tammelassa Mustialassa
2.7.2016 GFF ratapäivät Ahvenistolla 13-18
1.-3.7.2016 Kääpiöiden Åland Rally
1.-3.7.2016 Fiat 500 Club Italia kokoontumisajot Garlenda Italia (www.500clubitalia.it)
17.-19.6.2016 Kääpiöiden kotimaan tapahtuma Porin suunnalla Anttilan Puutarhatila Kokemäki (Mikael Jokinen 040-5508767)
7.5.2016 GFF Kevätvaraosapäivä Hollolassa 9-15 (HUOM samaan aikaan 7.-8.5. Lahden Classic Motorshow- www.classicmotorshow.fi)

5.3.2016    Gruppo Fiat Finlandian vuosikokouksen jälkeen kerhon perustava kokous.

2015
Heinäkuu 2015

Matka  Italian  kerhon  Fiat 500 Club Italia kokoontumisajoon Garlendaan 2015. Tein matkasta jutun (oli sitä muokattu, en osaa italiaa ihan noin hyvin) ko. kerhon lehteen 4PiccoleRuoteen
.
FIA-500 Garlendaan 2015