FIAT 500 WORLD WIDE MEETING 2021
Italian Fiat 500 Club järjesti vuotuisen tapahtumansa tänä
vuonna maailmanlaajuisesti. Osallistujia oli kahdestakymmenestä maasta
yli 3400 osanottajaa. Suomen tapahtuma järjestettiin Espoon
Automuseolla 3.7.2021.

Paikalle saapui kaikkien yllätykseksi 26 Fiat 500-malliin liittyvää autoa ja muutamia uudempikin. Esitellään
tässä kaikki mukana olleet autot. Autojen tarkemmat tiedot ovat omasta
tietokannastani, jonka kokoamisen olen aloittanut jo vuonna 1985.
Olimme suorassa videoyhteydessä Italian 500 kerhoon viiden
minuutin ajan, selostajana toimi Juha Luodeslampi, joka oli saapunut paikalle
omalla 1958 mallisella 500 Nuovalla. Video on nähtävissä tuolta ja Suomen osuus
alkaa kohdasta 54 minuuttia: Seconda Giornata "1°
FIAT 500 World Wide Meeting" 1 - YouTube

Fiat 500 Nuovan ensiesittely
oli 4.7.1957. Auto tuli markkinoille kaksi vuotta Fiat 600:n jälkeen ja
tavoitteena oli tätä vielä pienempi auto, mikä jatkaisi vanhan vuonna
1936 esitellyn Fiat 500:n eli Topolinon "pyöränjälkiä". Ensimmäisissä
malleissa ei ollut lainkaan takaistuinta Topolinon tapaan, ainoastaan
kankaalla päällystetty tavaratila. Nämä autot rekisteröitiin Suomessa
kolmelle henkilölle, eli taakse vain yksi. Mallinimenä käytettiin
Cabrio-Limo, joka oli oli käytössä jo ennen sotia korirakenteelle,
jossa auton kyljet olivat peltiä ja katto oli kangasta. Viissatasessa
myös takaikkuna oli kattokankaassa. Bensatankki oli matala tavaratilan pohjassa. Näitä rekisteröintiin
110 autoa vuosina 1958-1960, joista alle kymmenen oli vuonna 1960
vaihtoehtona olevalla lyhyemmällä kangaskatolla. Ensimmäistä mallisarjaa tehtiin 181037 autoa lokakuuhun 1960.

Fiat 500 Nuova 110-025xxx valmistettu 1957 ja rekisteröity tammikuussa 1958.
Omistajat Hauhia ja Kallioniemi Porvoosta.

Fiat 500 Cabrio-Limo 110-031xxx valmistettu ja rekisteröity 1958. Omistaja Juha Luodeslampi Espoosta.

Fiat 500 Cabrio-Limo 110-032xxx, valmistettu ja rekisteröity 1958. Omistaja Jukka Pesonen Järvenpää.
Autolla on ajettu Jyväsklän Suurajot vuonna 1959 lähtönumerolla 1.

Fiat 500 D mallissa
moottorin tilavuutta on kasvatettu 479 kuutiosta 499 cm3. Tehoa on 17
hv. Sisällä on kunnollinen takaistuin, jonka selkänoja laskeutuu
alas tavarankuljetusta varten. Autossa on yhä kappariovet ja kankainen
kattoluukku on lyhyt. Takaosa katosta on pultattu kiinni auton
koriin. Näin ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia ulkopelteihin.
Bensatankki oli kuution mallinen tavaratilassa
kuljettajan edessä. Tupakoitsijaa muistettiin lisäämällä 1962
tuhkakuppi keskelle kojelautaa. 500 D mallia tehtiin vuosina 1960-65
alustanumerosta 182.000 numeroon 822.520 eli 640521 autoa. Suomeen
näitä tuotiin ja rekisteröitiin 154 autoa, yleisin vuosimalli oli 1963.
Ostoinnokkuus ei ole ollut kova, koska 1962 tehtyjä autoja
rekisteröitiin vielä 1964.

Fiat 500 D 110-372xxx, valmistettu 1962 ja rekisteröity Turkuun 26.11.62 rekisterillä TEA-26. Omistaja Pia Alitalo Helsinki.

Fiat 500 D 110-373xxx, valmistettu 1962 ja rekisteröity
Riihimäelle 15.9.64 rekisterillä HOF-17. Omistaja Teemu Niemitalo Orimattilasta.

Fiat 500 D 110-373xxx valmistunut 1962 ja rekisteröity 20.2.64 rekisterinumerolla UG-492. Omistaja Arto Miettinen ja auton maskotti on Ressu. Konetta on piristetty ja vaihdelaatikkoon on lisätty viides vaihde.

Fiat 500 D 110-439xxx valmistettu 1963 ja rekisteröity 3.8.63
Pomarkkuun samalla rekisterinumerolla. Omistaja Heli Ruoho Lempäälä.

Fiat 500 D 110-452xxx valmistunut 1963 ja rekisteröity
24.9.63 Janakkalaan samalla rekisterinumerolla. Omistaja Jukka
Pentikäinen Tampere.

Fiat 500 D 110-518xxx valmistunut 1963 ja tuotu Suomeen Italian Maceratasta 1998. Omistaja Timo Lihavainen Espoosta. Kuten konetilasta näkyy, auto ei ole ihan vakio, ei muiltakaan ominaisuuksiltaan.


Fiat 500 D 110-687xxx valmistunut 1964 ja rekisteröity
Helsinkiin 27.6.1964 rekisterinumerolla BRN-92. Omistaja Harri Nordman
Lahdesta.

Fiat 500 D 110-374xxx valmistunut 1962 ja rekisteröity 2.4.1964
Helsinkiin samalla numerolla. Omistaja Matti Herlevi Helsingistä. Auto
on toiminut autokouluautona.

Autossa on harvoin nähty kylmien alueiden lämmityslaite.
Termostattikotelosta lähtevän lämmitysputken läpi kulkee pakoputken
haara, jolloin pakokaasut tehostavat lämmityslaitteen lämpötilaa.
Itselleni tämä on ensimmäinen kerta, kun näen tuon autossa paikallaan.
Malli 500 F
esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1965. Suurimpana
erona olivat edestä saranoidut ovet ja katto oli yhtenäistä peltiä,
kuitenkin aina avattavalla kangaskatolla. Tuulilasia suurennettiin
samaksi, mikä oli otettu käyttöön jo 1960 farmarikorisessa 500
Giardinierassa. Bensatankki oli pitkää mallia tavaratilan takareunassa. Perusrakenne
ja tekniikka oli samaa kuin D-mallissa, pikku parannuksia tosin tehtiin
vuosien aikana. Vaikka teho pysyi yhä 17 hevosvoimassa, vaihtui
nopeusmittarin suurin lukema 110:stä 120:een. Vuonna 1972 tuli
rinnakkaismalli 500 L eli Lusso / Luxus, joka sai ulkonaiseksi
tunnusmerkiksi lisäraudat puskureihin, hienostuneemman sisustuksen ja
Fiat 850 mallista periintyvän neliskulmaisen mittariston. Nyt
alkoi myynti sujua, kun F ja L mallia tehtiin vuoteen 1972 mennessä
2.442.936 autoa, suurin määrä 380.173 valmistui vuonna 1970. Vuonna 1971 valmistusta siirrettiin Torinosta
myös muille tehtaille, Sisiliaan Terme Imareseen, joiden
valmistenumerot alkavat numerolla 5 ja Milanon Desioon Autobianchille,
täällä valmistusnumero alkaa numerolla 6. Suomen
maahantuontiin ei viissatanen enää näyttänyt kuuluvan, koska vain 13
autoa rekisteröitiin välillä 1966-75. Tätä puutetta on paikattu
uustuonneilla, varmasti yli 50 autoa on tuotu muualta 2000-luvulla.
Viimeisin viissatanen oli malli 500 R,
jota valmistettiin uuden Fiat 126 rinnalla vuodesta 1972-75. Siinä oli
"kuristettuna" 126:n 594-kuutioinen moottori. Näitä on Suomessa minun
tietojen mukaan 6 autoa. Koko henkilökorisen 500:n valmistusmäärä on
yhden tiedon mukaan 3.432.226 autoa ja sen lisäksi 326.950
farmarikorista.
Fiat-tehtaan tietojen mukaan vuonna 2007, kun esiteltiin uusi 500
malli, oli Italiassa rekisterissä vielä 380.000 autoa ja arvioivat,
että ulkomailla näitä olisi noin 20.000. Vaikka valmistus oli loppunut
jo 30 vuotta sitten, oli noin 10% yhä hengissä ja liikenteessä!

Fiat 500 F 110F-1035xxx valmistunut 1965 ja taitaa olla se toinen
vuonna 1966 rekisteröity Fiat 500. Omistaja Markku Rajala Vantaa.
Autossa on L-mallin lisäpuskurit.

Fiat 500 L 110F-2003xxx on valmistunut 1968 ja tuotu Napolista vuonna
2014. Omistajana Hannu Heikkinen Espoosta. Hienoa kokonaisuutta
vahvistaa perävaunussa oleva Vespa.
Taustalla on World Wide Meetingin mainosplakaatti.

Fiat 500 L 110F-2004xxx valmistunut loppuvuonna 1968 ja rekisteröity
Napoliin 30.6.69 ja Suomeen 4.3.2020. Omistajana Anu Liikanen Espoosta.
Nyt keulamerkki on jo muuttunut pelkäksi FIAT-logoksi ilman viiksiä.

Fiat 500 F 110F-2918xxx valmistui loppuvuonna 1971 ja on yksi niistä
neljästä, jotka rekisteröitiin vuonna 1972. Omistaja Antti
Pohjolan-Pirhonen Espoosta.

500 Giardiniera (500 G) farmariautoa aloitettiin valmistaa
syksyllä 1960. Valmistus siirtyi Autobianchille Desioon maaliskuussa
1968. Tällöin oli valmistunut 161131 autoa. Autobianchi jatkoi tämän
korin tekemistä aina vuoteen 1977 ja loppulukemaksi tuli 326950
autoa. Suomeen Finla Oy tuotti näitä umpikylkisinä pakettiautoina Fiat
500 VAN vuonna 1961 noin sata autoa, tarkkaa lukua ei ole tiedossa.
Lisäksi on tuotu muutamia farmarina, joiden tuntomerkkinä on liukulasit
takasivuikkunoina, kun taas pakettiautoista muutetuissa on yhtenäinen
takasivulasi. Tähän vielä poikkeus, viimeisimmissä Autobiancheissa on yhtenäinen lasi.

Rovaniemeläisen Kari Pynnän Fiat 500 VAN 120-043xxx rekisteröitiin
pakettiautoksi 21.9.61 ja katsastettiin muutoskatsastuksessa 3.10.61
henkilöautoksi. Tällöin sai asentaa takaistuimen (tilapäistä
henkilökuljetusta varten hyv. istuimet kulj. paikan lisäksi 1+2:lle
henkilölle) sekä puhkaista kyljet takasivulaseille (eihän kukaan
halunnut silloin ajaa pakettiautolla, sen piti näyttää "kalliilta"
henkilöautolta). Henkilöautojen tuontia varten piti anoa tuontilisenssi
aina loppukesään 1962 saakka ja hintoihin kuului vuonna 1958 alkanut
tilapäiseksi tarkoitettu autovero. Numerot kyljessä tarkoittavat:
kantavuus 360 kg, kokonaispaino 910 kg ja taka-akselin kantavuus 500 kg.

Fiat 500 VAN 120-045xxx henkilöautoksi muutetussa muodossa yhtenäisellä
takasivulasilla. Vertaa taaempaan alkuperäiseen farmarimalliin.
Omistaja Tommi Helikari Vantaa.

Fiat 500 Giardiniera 120-086xxx vuodelta 1963 oli aikanaan Valion omistuksessa, nyt omistaja on Tommi Hauhia.

Valmistajan mukaan tämän mallin nimi on Autobianchi 500 Giardiniera,
valmistenumeron alku 120-276xxx. Omistaja on Claes Ehrnrooth
Helsingistä ja auton lempinimi on "Claudia". Autobianchin erottaa erilaisesta keulamerkistä ja
joistakin pikku yksityiskohdista.
Autobianchi oli Fiatin tytäryhtiö, joka valmisti Fiatin
tekniikaan perustuvia autoja omilla erilaisilla koreilla. Syksyllä 1957
esiteltiin Bianchina, joka perustui 500 Nuovan tekniikkaan, Samaan
aikaan, kun Fiat kehitteli omaa farmaria Giardinieraa, valmisteli
Autobianchi omaansa. Kori oli täysin erilainen, tunnusmerkkinä oli
edestä saranoidut ovet ja takaovi oli saranoitu ylhäältä.
Henkilökuljetukseen oli malli Autobianchi Panoramica 120B ja
tavarakuljetukseen Furgoncino 264, jonka erona edelliseen oli korkeampi
takaovi tavaratilaan. Näitä tuli Suomeen alkaen vuodesta 1962
henkilöautona nimellä Fiat-Autobianchi Panoramica Kombi 120B ja
pakettiautona Fiat-Autobianchi 500-264 Kombi. Korpivaara Oy toi
Saksasta näitä 142 kappaletta Neckarin nimellä vuosina 1964-66. Mallit
olivat Panorama K-120B ja Panorama F-264.

Neckar Autobianchi Panorama F-264 omistaja Kari Korpelainen Hyvinkäältä
toi autonsa lavakyydillä, koska entisöinti oli vielä kesken.
Autobianchin omat farmarit ja pakettiautot eroavat koriltaan Fiatista
selvästi.
Steyr-Puch valmisti Itävallassa
omaa versiotaan Fiat 500 korista. Siinä oli kaksisylinterinen
ilmajäähdytteinen bokseri, erilaiset vaihteistot ja jarrut. Myös
kattoluukullisten versioiden lisäksi oli saatavilla kovakattoinen
versio ja katossa oli takana lippa, jonka avulla saatiin takaistuimelle
lisää pääntilaa. Suomen Autoteollisuus Oy toi Steyr-Pucheja vuosina
1961-66 henkilökorisia yli 300 ja farmarikorisia lähes 200 autoa.
Steyr-Puchia tehtiin 1957-1975 välisenä aikana noin 60.000 autoa suurimman osan jäädessä kotimarkkinoille.

Steyr-Puch 500 DL vuodelta 1961omistajana Lahdesta Jan-Erik Laine.
Tässä on kangaskaton sijasta kovakatto. Steyr-Puchissa on paljon pikku
yksityiskohtia, jotka eroavat italialaisista Fiateista.

Steyr-Puch 500 DL omistajana Mikael Jokinen Porista. Kattorakenne on
sama kuin 500 Nuovassa. Puchissa on erilaiset takavalot ja
rekisterikilven valot ja myös erilaiset takaluukun jäähdytysrivoitus
kuin Fiateissa.

Steyr-Puch 500 DL vuodelta 1962 omistajana Arto Bergström Masalasta. Tämä on myös kovakattoinen versio.

Ilkka Terttusen vuoden 1962 Steyr-Puch 650 T edustaa merkin isoa moottoria, jossa tilavuutta on 643
kuutiota. Vielä tehokkampia versioita olivat 650 TR ja 650 TR2,
jollaisella puolalainen Sibieslaw Zasada voitti 1966 rallin Euroopan
mestaruuden.
Fiat 126 oli viissatasen suora jälkeläinen, Kori muistutti
samaan aikaan tullutta Fiat 127:aa, mutta tekniikka oli hieman
muutettua viissatasta. Koneen sylinteritilavuutta kasvatettiin
499:stä 594:ään kuutiooon ja teho nousi 17:sta 23:een hevosvoimaan. 126
tuli markkinoille 1972 Fiat 500R:n rinnalle ja Suomeen ensimmäiset
autot tulivat syksyllä 1973. Kaikkiaan tuotiin vähän yli 1400 autoa
vuoteen 1981 mennessä. Nyttemmin uudempia on tuotu Puolasta, jossa
valmistusta jatkettiin vuoteen 2000 asti.

Fiat 126 vuodelta 1975 tuli Porista saakka tänne Espooseen Minna Jokisen kuskaamana.
Fiat 500:seen perustuvia "koriräätäleiden"
autoja on Suomessakin muutama, mutta tänne ilmautui vain tämän ihmeen, italialaislähtöisen, mutta nyt ranskalaisen Baldi Frog.

Baldi Frog perustuu alunperin Italiassa tehtynä Fiat 500 tekniikkaan,
mutta tässä yksilössä on ranskalaisen Williamin asentama 123-kuutioinen
yksisylinterinen kaksitahtimoottori. Näin sitä sai ajaa ilman
ajokorttia. Pituus on vain 2,2 metriä. Omistaja on Harri
Hyvärinen.

