Tekniikkaa, tilastoja ja tarinoita.

500

500 N (Nuova), valmistettu 1957-1960 ja alustanumero 000.001 - 181.137, tuntomerkkeinä pitkä kangaskatto (1959-60 vaihtoehtona lyhyt katto alk. nro 58004), kone 479 cc, moottorityyppi 110, etuvilkut lokasuojan päällä, bensatankki matala

500 D, 1960-1965, alustanumero 182.000 - 822.520, kone 499 cc, moottorityyppi 110D, etuvilkut/parkit valojen alla, lyhyt kangaskatto, kaappariovet, bensatankki neliön muotoinen.

500 F, 1965-1972, alustanumero 824,001- 3.096093 ja 5.016.129 - 5096.649 (Termini) ja 6.030.953 - 9.120574 (Desio), normaaliovet, etuparkit ajovaloissa, moottorityyppi 110F, bensatankki pitkä, kangaskaton mekanismi yhdellä kahvalla.

500 L, 1968-1972, alustanumerot samat kuin 500 F, Etu- ja takapuskureissa lisäraudat, mittaristo 850-mallista, erilainen ohjauspyörä, moottorityyppi 110F, tekniikka sama kuin F.

500 R, 1972-1975, alustanumerot 5.096.796 - 5.231516 (Termini), 6.120.654 - 6.154362 Desio 1972-1973), moottori 594 cc, moottorityyppi 126A5.000, moottori ja paljon muuta tekniikkaa on peräisin Fiat 126 mallista.

500 G = Giardiniera 1960-1965, alustanumerot 000.051 - 138.045 (Mirafiori Torino), ensimmäiset (kesäkuu-lokakuu 1960) perustuvat malliin N ja sitten malliin D (lokakuu 1960-maaliskuu 1965), farmarikori, moottori 499 cc, käännetty vaakasuoraan, tyyppi 120, jarrut perustuvat Fiat 600 malliin D=185 mm, vanteet 4*98 mm, bensatankit kuten N ja D

500 G, 1965-1966, alustanumerot 138.046 - 161.182, muutoksia kuten 500 F, bensatankki, ajovalot, kangaskaton mekanismi yhdellä kahvalla.

500 G, 1966-1977, alustanumerot 161.183 - 327.000, moottorityyppi 120F, valmistus siirtyi Autobianchin tehtaille Desioon vuonna 1968 numerosta 216920 ja nimeksi tuli Autobianchi Bianchina 500 Giardiniera.

Artikkeleita


Huolto- ja korjaamokirjat


Varaosakirjat


Yleistietoa


126

126, tyyppi 126A, moottori 126A.000, ensiesittely oli vuonna 1972, tuli myyntiin Suomessa syksyllä 1973. Rinnakkaismallina samaan aikaan tehtiin mallia Fiat 500 R 1972-1975, jossa oli paljon 126:n tekniikkaa. 126:n tekniikka perustuu Fiat 500 F malliin muunneltuna. Moottorin sylinteriputken halkaisijaa kasvatettiin 73,5 milliin, iskunpituus pysyi samana 70 mm, jolloin kuutiotilavuus kasvoi 594 kuutioon. Samalla teho nousi lukemaan 23 hv / 4800 k/min ja vääntö 4 kpm/3400 k/min.

Vaihteistossa oli 2-3-4 vaihteet synkronoituja.

126 Personal 4, tyyppi 126A versio P4, moottori 126A.000, esiteltiin talvella 1976, mutta Suomeen tuli vasta 1977, kun edellinen malli myytiin loppuun. Teknisesti suurimmat erot ovat isommat jarrut, tutut viimeisistä 600- ja 850-malleista, rummun halkaisija 185 mm. Moottorissa on uusi neliskulmainen sylinterikansi (vain Saksan ja Suomen malleissa), sama teho 23 hv ja vääntö, mutta alemmilla kierroluvuilla 4700 ja 3200 k/min. Samoin uutuutena on vaihtovirtalaturi (myös puhallinpellit uudet).
Ulkoisesti eroja ovat kumilistat kyljissä, mustat muovipuskurit, avattavat takasivuikkunat ja sisällä uudet istuimet, verhoiltu kojelauta yms.

126 Personal / 650, on viimeinen Suomeen tuotu versio. Se julkaistiin kesällä 1977 ja Suomeen niitä tuli vain 42 autoa (oman muistin mukaan). Moottorin tyyppi on 126A.100 ja sylinteriputken halkaisijaa oli kasvatettu 77 milliin, joilloin kuutiotilavuudeksi tuli 652 cm3. Teho oli 24 hv /4500 k/min ja vääntö 4,2 kpm (412N)/3000 k/min.

126 BIS, valmistettu 1987-1992, oli suurin muutos 126:n historiassa. Moottori muuttui vesijäähdytteiseksi, esikuvana on 500 Giardinieran matala kone, jossa männät liikkuvat vaakasuorassa. Tällöin on saatu aikaan 500 litran tavaratila koneen päälle ja autossa on iso takaluukku. moottorin tyyppi on 126A2.000 ja sen kuutiotilavuus oli 704 cm3. Näitä ei enään tuotu Suomeen, mutta tietenkin täällä on niitä muutama.

Huolto- ja korjaamokirjat


Varaosakirjat


Yleistietoa


Autobianchi

AUTOBIANCHI - Neckar Mallit:

Autobianchi Bianchina Trasformabile, tyyppi 110 B, perustuu Fiat 500N ja D-malliin tekniikkaan, mutta kori on Autobianchin oma. Valmistettiin 1957-1962. Suomeen näitä tuli parikymmentä autoa.

Autobianchi Bianchina Cabriolet, tyyppi 110 B 122 ja 110 FB/5, pieni avoauto, jota valmistettiin vuosina 1960-1969 noin 9350 autoa.

Autobianchi Berlina (Quattro posti / elokuvan mukaan tunnettu nimellä Fantozzi), tyyppi 110 DBA ja 110 FB. 1962-1969

Autobianchi Bianchina Panoramica, tyyppi 120 B. Farmarikorinen, tekniikka Fiat 500 Giardinierasta, mutta Autobianchin omalla korilla. Korin näkyvtä erot verraten Fiatiin, ovet normaalit etureunasta saranoitu ja takaluukku avautuu ylöpäin. Suomeen näitä tuli vuonna 1962 pakettiautoina merkillä Fiat-Autobianchi ja vuodesta 1964 myös saksalaisina Neckar Autobianchi Panoramana sekä farmariautoina että pakettiautoina. Valmistettiin 1960-1970 noin 179000 autoa + Saksassa tehdyt.

Autobianchi Bianchina Panoramica ikkunallinen farmari ja Furgocino umpikylkinen pakettiauto, tyyppi 264. Suurin ero edelliseen on isompi, korkeampi takaluukku, sarannat selvästi katolla. Myös Suomeen Neckarina.

Autobianchi Furconcino 264 E, jossa korkea tavaratila.

Autobianchi 500 Giardiniera, tyyppi 120, on sama auto kuin Fiat 500 Giardiniera, koska valmistus siirrettiin Fiatin tehtailta Autobianchille. Erot ovat lähinnä merkeissä ja koristelistoissa, tosin samalla tehtiin mekaniikassa samoja uudistuksia kuin henkilömallissa 500 F. Valmistettiin 1968-1977.

Neckar Weinsberg, on Autobianchi Bianchinaan perustuva, mutta kori on saksalaisten omaa valmistusta. Suomeen tullut noin 27 autoa vuosina 1962-65.